Monday, January 25, 2010

Sådan syr man i cykelslanger.

Jrg holdt kursus i cykelslangetasker i fredags. Det gik godt og var ret hyggeligt, det var nogle kreative kursister der mødte op.

Hvis du vil prøve at sy i cykelslanger kan du gøre sådan her:
Klip cykelslangerne op i strimler af forskellig længde. Vask dem eventuelt.
Læg dem på et stykke armeret pressening sammen med det stof, kaffeposer, pokemonkortposer eller andet du vil blande det sammen med. Sæt nåle i, hvis du kan!
Når du skal sy, lægger du et stykke mellemlægspapir over, ellers kan et ikke glide i symaskinen. Sy det fast på presseningen. Vigtigt. Det er det, der får det hele til at virke! Det er for, at det ikke kan strække eller trække sig.
Mellemlægspapiret rives af efterhånden.
Når du skal sy lynlås i, lægges delene sådan her:
Læg mærke til at stykkerne er ca 3 cm længere end lynlåsen i BEGGE ender.
Husk at klippe et lille stykke cykelslange, til at lægge over lynlåsen i begge ender.
Sy lynlåsen i med en lynlåstrykfod.
Lyn lynlåsen op, fold tasken ret mod ret og sy den sammen hele vejen rund.
Der kan evt. syes skråt over hjørnene til sidst, så man får bund i tasken.
Her er et "undervejs" billede af en af mine kursisters taske.
Hvis du vil se flere cykelslangetasker, har jeg et tidligere indlæg her hvor der er flere.
Kursus materialer.

7 comments:

  1. hej Maria..

    hvor er den flot.. Jeg har forsøgt, men det er som om det ikke virker for mig.. Men det skal prøves igen.. for de tasker du laver er bare så flotte..

    Lone

    ReplyDelete
  2. Hej Lone. Det kræver en tyk, tyk symaskinnål, en rimelig stærk motor i symaskinen. Og så husk det med smørebrødspapiret! Det er vigtigt!
    Held og lykke. Hilsen Maria

    ReplyDelete
  3. hvor er de seje. jeg må prøve det en dag.

    Kh. sara

    ReplyDelete
  4. Orv det ville jeg gerne have et kursus i. Går du ud og laver det???;o)

    ReplyDelete
  5. Hei..Kjempeflott blogg du har :) vil gjerne informere om en ny nettside http://uniqueide.dk

    Hyggelig om du tok en titt på siden og enda hyggeligere om du laget butikk på siden.

    Mvh Vibecke
    uniqu ide

    ReplyDelete
  6. Hej Maria
    Tusind tak for dine tips!
    Jeg har forsøgt mig med at sy i gummi, men i stedet papir bruger jeg malertape. det fungerer super fint, MEN min undertråd er meget, meget løs. Hvad mon jeg gør forkert?

    Lisbeth

    ReplyDelete
  7. hej,

    syr også i cykelslange med malertape, og har haft det samme problem med undertråden. Min løsning var, at sætte spændingen på undertråden helt i top. (8-9 på min Singer maskine), det hjalp. Jeg bruger ikke armeret plast men det kraftigste fliseline som Stof2000 har, det går fint med det, synes jeg. Der er nogle punge og en taske på min blog. :)

    ReplyDelete